Slik bygger du gode e-postlister med Julekalender

En julekalender er den enkleste måten å fylle listene opp

GDPR har vært nådeløs mot mange bedrifter som driver med e-postmarkedsføring. Tiltaket er så klart veldig viktig, men som en konsekvens av strengere krav til hvem vi får sende e-post til, betyr de nye personvernforordningene at mange bedrifter som lager nyhetsbrev har opplevd å miste opptil 80 prosent av abonnentene sine.

Har du sendt opt-in e-post til abonnentene dine og fått færre svar enn du håpet på, er du sannsynligvis på jakt etter en måte og raskest mulig fylle e-postlistene opp igjen på.

En digital julekalender gir premier i bytte mot kontaktinformasjon

En online julekalender lar deg demonstrere verdien av hva du kan tilby, ved hver dag i desember å la brukerne åpne en ny luke, som gir et nytt tilbud eller sjanse til å vinne en premie. Det er folk opptatt av i jula.

For å gi et eksempel fikk Christiania Glasmagasin hele 46.000 deltakere på sin kalender, og da de oppga e-postadressen sin fikk hver av dem muligheten til å krysse av for at de ville motta nyhetsbrev.

Nesten 50 prosent (22.000) av dem takket ja til nyhetsbrev! Gjør du det riktig, kan du absolutt regne med lignende tall.

Hvordan bruke en digital julekalender til å bygge kontaktlister?

Et par uker før desember er det på tide å promotere julekalenderen din ut til relevante mottaker. Gode kanaler for dette er Facebook, Instagram, LinkedIn og Google Ads. Makes Julekalender er integrert for å kunne dele både julekalender og enkeltluker på Facebook med ett tastetrykk. Du kan bygge den inn i WordPress-siden din via en enkel plugin, eller installere den direkte.

Ved å dele julekalenderen på flest mulig arenaer, får du mange forhåndspåmeldte. Ofte er det også smart å benytte seg av sider som julekalendere.com. Her er det mange som melder seg på alle mulige kalendere i håp om å vinne, og dersom du har et produkt som ikke er totalt nisje, er det sannsynlig at flere av disse deltakerne vil være interesserte i nyhetsbrevet ditt.

I tillegg kan du la deltakerne dele julekalenderen på sosiale medier eller via e-post, slik at de lett kan invitere andre i nettverket sitt til å delta. Ved å gi en ekstra premie eller vinnersjanser for dette, oppfordrer du til deling.

Ekstra vinnersjanser eller andre bonuser er også velfungerende lokkemidler for å delta ofte. For eksempel kan den som deltar flest ganger, eller alle som deltar hver dag, bli med i trekningen om noe ekstra. Slik øker du deltakelsen, og får flere sjanser til å vinne deltakernes abonnement på nyhetsbrevet. Overraskende mange ønsker seg faktisk daglige påminnelser på e-post, så sørg for at det er mulig å motta. Da vi testet én dag uten disse påminnelsene, gikk deltakelsen ned med 30 prosent. Påminnelser virker!

Til slutt – husk at du også kan bruke julekalenderen til å hente inn annen informasjon om deltakerne (med deres samtykke, så klart). Ikke bare får du mye kunnskap om hva slags tilbud og innhold som engasjerer mest, men du kan også bruke skjemaer til å spørre om andre ting, som bransje, stillingstittel, interessefelt og så videre. Dette kan brukes til å segmentere nyhetsbrevet ditt – altså sende ut flere versjoner, spesielt tilpasset mottakeren.

Les også: Konkurranse guide – tips og triks

Sjekkliste for optimal listebygging via julekalender

  • Vær tidlig ute med å promotere (tre uker før desember)
  • Promoter i mange kanaler (Facebook, LinkedIn, Google Ads, X, Julekalendere.com)
  • La deltakerne få krysse av for å motta nyhetsbrev hver gang de åpner en luke
  • Gjør kalenderen enkel å dele med andre, og belønn deltakere for det
  • Inkluder egne bonuser for dem som deltar ofte
  • Gi deltakerne mulighet til å få daglige påminnelser på e-post
  • Sank inn annen informasjon om deltakerne, med deres samtykke

Gjør du alt dette, får du i beste fall hele 24 sjanser i desember per deltaker til å skaffe engasjerte abonnenter på nyhetsbrevet ditt. Det skulle være mer enn nok til å starte markedsføringen i nyåret med et brak.

Prøv en demoversjon, helt gratis!