Konkurranseguide – tips og triks

Lag en julekalender som vil generere flere kunder, likes og nye følgere på Facebook

Vær tidlig ute

Planlegging er alfa omega for en vellykket julekalender! Tenk på hva du ønsker å oppnå med din julekalender og sett deg konkrete mål. Finn den rette målgruppen for kalenderen og tenk ut en strategi for å nå denne gruppen på best mulig måte.

Begynn registreringen i dag

La deltakerne registrere seg allerede i dag, og flere vil bli med i julekalenderen. Bruk funksjonen for preregistrering, og send ut e-post til deltakerne med påminnelse før kalenderen lanseres 1. desember. Post en nyhet om kalenderen både på din nettside og på Facebook. Gjennom kalenderen kan du skaffe mange nye abonnenter til dine nyhetsbrev ved å la folk registrere sin e-postadresse ved påmelding.

Ha en rød tråd

Velg et tema for kalenderen som er relevant for din bedrift. Velg deg ut spørsmål som har en klar sammenheng og som gjerne får kunden til å lære mer om din bedrift, men det bør være enkelt å finne svarene! Er terskelen høy for å svare på spørsmålene, vil flere falle av kalenderen.

Sjekkliste for optimal listebygging via julekalender

Vi kan oppsummere tipsene kjapt:

  • Vær tidlig ute med å promotere (tre uker før desember)
  • Promoter i mange kanaler (Facebook, LinkedIn, Google Ads, X, Julekalendere.com)
  • La deltakerne få krysse av for å motta nyhetsbrev
  • Gjør kalenderen enkel å dele med andre, og belønn deltakere for det
  • Inkluder egne bonuser for dem som deltar ofte
  • Gi deltakerne mulighet til å få daglige påminnelser på e-post
  • Sank inn annen informasjon om deltakerne, med deres samtykke

Gjør du alt dette, får du i beste fall hele 24 sjanser i desember per deltaker til å skaffe engasjerte abonnenter på nyhetsbrevet ditt. Det skulle være mer enn nok til å starte markedsføringen i nyåret med et brak.

 

Tips til å markedsføre din julekalender

Premie

Har du gode premier, vil julekalenderen være mer attraktiv å delta i. Velger du å ha flere enn én premie vil det øke vinnersjansene, og kalenderen vil få flere deltakere. Prøv også å skille deg fra andre konkurranser i valg av premie, og la den speile din bedrift eller dine produkter. Ønsker du heller å kjøre et godt tilbud til dine kunder i stedet for premier, kan du selvsagt gjøre det.

Gjør folk oppmerkomme på kalenderen

La deltakerne registrere seg allerede i dag, og flere vil bli med i julekalenderen. Minn deltakerne på at en ny luke er åpen i kalenderen gjennom e-post, SMS eller på Facebook. Slik holder du interessen for kalenderen oppe! Frem gjerne innleggene eller kjør annonser på Facebook for å nå ut til enda flere.

Lær av dine feil

Gjør endringer underveis for å få et optimalt resultat. Ta i bruk Google Anaytics og bruk resultatene for alt de er verdt. Juster kalenderen ettersom resultatene viser seg, og du vil få en effektiv kalender.

 

Hvordan du designer og deler din kalender

Design

Et flott og stilrent design vitner om seriøsitet. Heldigvis finner du en rekke flotte maler i programmet, men tilpass gjerne disse til din grafiske profil ved å legge inn egne farger, fonter og bedriftens logo. Du kan selvsagt designe julekalenderen på egenhånd dersom du heller ønsker det. Se vår designguide for flere tips.

Spørsmål og svar

Legg inn spørsmål og svar ved å klikke på ønsket luke og skriv inn spørsmål og svaralternativer. Velg engasjerende spørsmål som er morsomme å svare på eller som får deltakerne til å lære mer din bedrift.

Tilgjengelighet

Gjør julekalenderen tilgjengelig både på din nettside og på Facebook. Det er svært enkelt å legge kalenderen på nettside og på din facebookside, alt du må gjøre er å trykke på en knapp! Kalenderen er også selvsagt tilpasset alle mobile enheter og nettlesere.

Del kalenderen

Når du har gjort klar julekalenderen, er det bare å huke av for deling i sosiale medier. På denne måten kan kalenderens spre seg som ild i tørt gress, og du vil få mange flere deltakere til kalenderen. I etterkant får du full statistikk på deling i sosiale medier.

 

Tips til etter at julekalenderen er avsluttet

Flere nyhetsbrevmottakere

Gjennom julekalenderen har du fått en rekke nye e-postabonnenter, som du kan følge opp og transformere til lojale kunder. Et tips for å vekke interessen og unngå at folk melder seg av nyhetsbrevene, er å gi et godt romjuls- eller nyttårstilbud. Deretter kan du fortsette å sende de gode nyhetsbrev jevnlig med informasjon og tilbud.

Til nyhetsbrev er vårt eget superenkle program Make et godt valg, hvor du finner samme enkle oppsett som i julekalenderen. Programmet er også integrert mot kalenderen, slik at du kan overføre alle deltakerne av julekalenderen til mottakerlisten for nyhetsbrev. For å aktivere denne funksjonen må du først oppgradere din konto, før du ganske enkelt går inn på Innstillinger inne i kalenderen, så E-postmarkedsføring.

Segmenter

Segmenterer du mottakerne, vil kommunikasjonen bli mye mer effektiv. Del opp i målgrupper etter f. eks alder, kjønn, bosted etc. Slik vil du kunne gi de tilbudene som kunden er ute etter. Jo mer informasjon du samler om dine kunder, jo bedre vil du kunne kommunisere med dem.

Sosiale medier

Gjennom julekalenderen har du også fått mange nye følgere i sosiale medier. Nå er det viktig å være synlig og på hugget for å beholde følgerne og transformere dem til lojale kunder. Vær aktiv i de sosiale mediene du har delt kalenderen i, og oppdater jevnlig med interessant og relevant informasjon. Dra utnytte av all aktivitet som julekalenderen har ført med seg, og fokuser på å beholde nye fans.

Lykke til med årets julekalender!

Prøv en demoversjon, helt gratis!