NorSIS brukte Julekalender som e-læringsverktøy for sine offentlige bedriftskunder

NorSIS var ute etter en leverandør som kunne tilpasse verktøyet etter deres behov. Det fant de.

Oppsummering

Som ideell organisasjon er NorSIS alltid på jakt etter nye metoder for å engasjere og utdanne nordmenn om informasjonssikkerhet. Etter tidligere gode erfaringer med et lignende verktøy, tok de kontakt med Make for å stable på bena en skreddersydd Julekalender de kunne videreselge som et e-læringskurs i desember.

Bakgrunnsinformasjon

NorSIS er kort for Norsk senter for informasjonssikring, og er en ideell organisasjon som jobber for å spre kunnskap om informasjonssikkerhet. De står bak nettstedene slettmeg.no og nettvett.no, og arrangerer hvert år kampanjen Nasjonal Sikkerhetsmåned og konferansen Security Divas.

Resultater og nøkkeltall

0
svar
0
offentlig bedrifter og uendelig med læring
0
sidevisninger

Utfordring

NorSIS ønsket seg å tilby en rimelig måte for samarbeidspartnere å lære opp sine ansatte i informasjonssikkerhet. Den måtte være mulig å tilpasse til hver enkelt bedrift som skulle bruke den, uten at det ble vanskelig.

Løsning

Vidar Sandland er seniorrådgiver i NorSIS, og visste at en digital julekalender fungerte godt for å engasjere ansatte. Ofte brukes disse for å engasjere kunder og sanke leads til kommersielle bedrifter hver dag i desember, men NorSIS var ikke interesserte i leads. Det handlet i stedet om å spre informasjon, lokke med premier og å få trafikk inn til NorSIS’ nettsider på jakt etter svar på spørsmålene som gjemmer seg bak hver luke.

Det hadde gått sju år siden NorSIS forrige julekalender-verktøy gikk ut av produksjon, og hverdagen var såpass hektisk at Sandland først tok grep nå. Google ga ham en liste med mulige erstatninger, men det var viktig at samarbeidspartnerne enkelt kunne bytte ut noen av NorSIS’ spørsmål med egne, mer relevante problemstillinger, tilpasset sin egen bedrift.

Han presenterte oppgaven til Make, som tok utfordringen på strak arm. Resultatet ble en digital julekalender med fokus på informasjonssikkerhet, som NorSIS nå tilbyr sammen med andre former for e-læring i sin nettbutikk. På den måten finansierer de flere av kampanjene sine.

Ettersom NorSIS er en organisasjon med veldig mye på timeplanen, har de overlatt all support til Make. Dermed trenger Sandland og de andre bare å legge ut kalenderen for salg og promotere den, mens Make håndterer eventuelle spørsmål eller komplikasjoner fra kundene.

Erfaringer

Sandland er svært fornøyd med løsningen, og forteller hvordan de bruker den i praksis:

– Hvert år går vi inn og skriver ny tekst med dagsaktuelle spørsmål, og forsøker å legge inn litt humor. Så legger vi den ut med 24 forslag til spørsmål og svar, med mulighet for kundene våre å endre det de ønsker, slik at den passer enda bedre for deres bedrift. Hele veien har vi hatt dialog med Make om hvordan vi best gjør det.

Siden NorSIS ikke er kommersielle, og kun tjener inn nok penger til å gå i null, blir det desto viktigere å bruke kalenderen til å få trafikk inn til nettsiden.

– Kommersielle vil selge produkter; vi vil selge inn kunnskap. Mye av det vi får igjen for kalenderen er at spørsmålene vi stiller lenker direkte inn på nettvett.no hvor folk kan lese seg opp og finne svar. Det blir en teaser for dem som er interesserte i å lære mer.

Vidar Sandland
Vidar Sandland er seniorrådgiver i NorSIS, og visste at en digital julekalender fungerte godt for å engasjere ansatte.

Prøv en demoversjon, helt gratis!