Konkurranseregler for Facebook i 2019 – Hva er lov og hva er ikke?

Konkurranser er en populær måte å skape engasjement og få følgere på Facebook. Men mange bryter retningslinjene uten å vite det.

Til tross for at det kanskje kan bli i overkant mye konkurranser i Facebook-feeden noen ganger, er det ikke uten grunn. De fungerer. Folk elsker muligheten til å vinne premier eller motta gode tilbud, og med mindre det endrer seg vil nok konkurranser fortsette å være blant de kraftigste virkemidlene til bedrifter som vil skape engasjement, i lang tid fremover.

Likevel er det mange aktører der ute som (kanskje uten å vite det) bryter både norsk lov og Facebooks konkurranseregler. Førstnevnte kan straffes med bøter, mens sistnevnte kan føre til at Facebook sletter hele bedriftssiden din, og dermed alle følgerne du har samlet opp over tid.

Hva sier norsk lov om konkurranser på Facebook?

Én ting er å bryte Facebooks regler, men å ende opp som lovbryter er strengt tatt verst. Her er det først og fremst viktig å opplyse om konkurransens vilkår:

  • Er det noen ikke-nevnte betingelser for å delta?
  • Er det en aldersgrense?
  • Når vil vinneren bli kåret?

Dette må med for at konkurransen skal være lovlig.

Noen bruker også konkurranser til å hente inn kontaktinformasjon, der deltakerne må fylle ut et skjema, og dermed melder seg på en kontaktliste. Denne kan igjen brukes til å for eksempel sende ut nyhetsbrev med reklame og tilbud.

I seg selv er dette et smart triks, som også kommer de påmeldte til gode dersom de får tilsendt nyttig informasjon eller gode tilbud. Men du er absolutt nødt til å opplyse om hva kontaktinformasjonen vil brukes til før du lagrer den. Hvis ikke bryter du med EUs GDPR-retningslinjer, noe som kan straffes med bøter på flere millioner euro.

Hva sier Facebook om reglene?

Ettersom du sannsynligvis ønsker deg flere følgere av å arrangere en Facebook-konkurranse, er det lite hensiktsmessig om den leder til at du mister alle sammen. Det stemmer nok at Facebook ikke alltid er like gode til å håndheve retningslinjene sine, men bryter du dem, gjør du det på eget ansvar. Plutselig en dag logger du inn på bedriftssiden, og oppdager at den ikke finnes lenger.

Ikke minst vil god praksis gjøre at du oppfattes som en mer seriøs aktør, mens dårlig håndhevelse av retningslinjene derimot kan føre til at folk opplever innholdet ditt som spam.

Her er de to vanligste syndene, som altså ikke er tillatt:

  • Du ber folk om å tagge vennene sine i kommentarfeltet.
  • Du ber folk om å dele innlegget.

Dette er fordi kun bedriftssider har lov til å dele konkurranser, og du ikke får lov til å kapre brukernes tidslinje til å spre dem videre. Men husk at konkurransen ofte dukker opp i feeden til deltakerens venner selv ved en vanlig «ja»-kommentar. Du er ikke avhengig av tagging for å skape synlighet.

Om noen på egen hånd velger å dele konkurransen er det så klart lov, og du kan omgå reglene ved ikke å be om det direkte, ved å for eksempel si at «du må gjerne dele konkurransen med venner». Men – Facebooks algoritmer er bygget for å oppdage innlegg med fokus på ord som «lik» og «del», og straffer dem med mindre synlighet. Vær derfor forsiktig med hva du skriver.

En mindre kjent regel er at du egentlig må opplyse om at Facebook selv ikke støtter, sponser eller er delaktig i konkurransen.  Dette er kanskje den minst overholdte regelen, men skal du ha ditt på det absolutt rene, burde opplysningen inkluderes.

Eksempel: «Konkurransen er på ingen måte sponset, administrert eller knyttet til Facebook.»

Hva er tillatt å gjøre i Facebook-konkurranser?

Med alt dette i bakhodet, kan du kanskje begynne å lure på hva du faktisk har lov til når du lager konkurranser på Facebook. Heldigvis er det fortsatt mye du kan gjøre:

  • Dele konkurransen på din egen bedriftsside
  • Be folk legge igjen en kommentar for å delta i trekningen (uten å tagge venner)
  • Be folk om å delta ved å sende bedriftssiden din en privat melding
  • Be folk om å like innlegget eller bedriftssiden for å delta
  • Still et spørsmål som deltakeren må inn på nettsiden din for å finne svaret på

Sørg altså for å ikke la deg avskrekke av at det finnes konkurranseregler; regler finnes jo for nesten alt. En av de mest populære (og omfattende) formene for konkurranse er en julekalender, og våre egne kunder har brukt dette for å skaffe hele 4000 nye e-post-abonnenter i løpet av en måned. Ønsker du å omgå noen av Facebooks regler, kan dette også være et smart alternativ.

Eksempler på konkurranser:

Eksempler – er dette lov?

Under har vi samlet noen typiske fraser fra Facebook-konkurranser, med forklaring på om det er lov å bruke dem eller ikke.

Registrer deg allerede nå, så får du en e-postpåminnelse 1. desember. Vi lodder også ut et gavekort til alle som pre-registrerer seg.

Lovlig: Dette er en fin oppfordring for å få folk til å delta før en konkurranse går live. I tillegg kan du også spørre om samtykke til å sende nyhetsbrev.

Del kalenderen med venner! Husk at jo flere venner du rekrutterer, jo større er vinnersjansen din til slutt!

Ulovlig: Du kan ikke be følgere dele et konkurranse-innlegg på Facebook. Ønsker du å be følgere direkte om å dele konkurransen med venner, anbefaler vi heller å lenke til en ekstern konkurranse i innlegget (for eksempel en julekalender) og skrive oppfordringen der.

Samtykk til vårt nyhetsbrev og få et godt introduksjonstilbud på e-post, eller vær med i trekningen av en gave.

Lovlig: Her ber du kun om at leseren selv skal bli med, og da har du absolutt lov til å lokke med premier eller tilbud. Du kan tilsvarende be lesere om å følge Facebook-siden din mot belønning.

Delta hver dag – det høyner vinnersjansen til slutt!

Lovlig: Dette er absolutt innafor, og er en herlig måte å oppfordre til høy deltakelse.

Dette er så klart ikke en komplett oversikt. Det er like mange ideer og formuleringer du kan bruke som det finnes bedrifter der ute. Føl deg fri til å eksperimentere, så lenge du overholder reglene!

Prøv en demoversjon, helt gratis!